Här finner du svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få.


Inflyttning

Övertag av nycklar samt deltagande vid besiktning sker efter överenskommelse med ansvarig förvaltare.

Det är ditt ansvar som hyresgäst att från och med inflyttningsdag till och med utflyttningsdag, anmäla elabonnemang avseende din hushållsel.


Utflyttning 

Lägenheten skall vara tömd på möbler och personliga ägodelar samt vara noggrant städad och rengjord. Glöm ej balkong och förrådsutrymme. Se blankett nederst på sidan.

Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten, så som dörrar, hatthyllor, garderober med mera, skall finnas kvar i lägenheten. Är du osäker, kontakta förvaltaren.

Underkänns besiktningen, anlitas en städfirma på er bekostnad. Eventuella skador utöver normalt slitage åtgärdas av fastighetsskötare och debiteras er. 

Samtliga nycklar som hör till lägenheten skall vara återlämnade senast kl. 12.00 på avflyttningsdagen (eller första vardagen i månaden).

Skulle du inte fullgöra någon av skyldigheterna enligt ovan debiterar vi dig för motsvarande kostnader.

Uppsägning

Du har som hyresgäst 3 månaders uppsägningstid räknat från närmaste månadsskifte (enligt kontrakt).

När uppsägning mottagits från oss får du en bekräftelse att vi har mottagit den. Ansvarig förvaltare kommer att kontakta dig för inbokning av eventuell visning av din lägenhet.

Uppsägning skickas in skriftligt via post. Den ska även mailas till vår mail kontakt@hellasab.se efter enligt kontrakt.

För lokaler gäller enskilt kontrakt. Även den uppsägningen ska skickas in skriftligt och via mail. 

Adress:

Förvaltnings AB Hellas

Karlsrovägen 62

302 41 Halmstad

Hyresinbetalning

Hyran skall betalas i förskott och vara registrerad den 1:a varje månad. Nödvändig information om bankgiro finner ni på kontraktet.

OBS! Märk er hyra med namn, adress & lägenhetsnummer.


Andrahandsuthyrning

För att du skall få hyra ut i andrahand behövs tillstånd från oss.

Beaktansvärda skäl krävs för att du skall få hyra ut lägenheten, t ex studier eller tidsbestämt arbete på annan ort.

Andrahandshyresgäster måste uppfylla samma krav som våra förstahandshyresgäster.

Vid uthyrning är det du som förstahandshyresgäst som ansvarar för lägenheten och att hyran betalas i tid.

Kontrakt krävs mellan förstahands-  och andrahandshyresgäst, kopia skickas in till oss. (Mall för detta finns på hyresgastforeningen.se).

Hyran skall fortfarande komma från förstahandshyresgästens konto och vara märkt med hens namn, adress & lägenhetsnummer.

Vid olaga andrahandsuthyrning mister du hyresrätten.


Sophantering

Tänk på att knyta ihop soppåsen innan du slänger den.

Om det finns möjlighet till sopsortering i din fastighet uppmanar vi våra hyresgäster att använda sig av den för att värna om miljön.

Se till att slänga sopor i soptunnan och inte ställa det utanför kärlet, då det lockar till sig råttor och andra skadedjur.

Mer skrymmande avfall (förutom hushållssopor) så kan ni åka till ÅVC och kassera.

För att ni skall få tillgång till att kassera avfall på ÅVC måste ni gå in och registrera er på hem.se då erhåller ni 15 fria besök.


Tvättstuga

Det är viktigt att alla tar hänsyn till sina grannar och följer ordningsreglerna i tvättstugan. Håll din tvättid och städa efter dig.

Se till att lämna kvar städredskapen som hör till din tvättstuga så att alla kan få tillgång till utrustningen.

OBS! Töm silen i tvättmaskinen varje gång du tvättat och töm filtret i torktumlaren.

 

© Copyright Förvaltnings AB Hellas